loader

Czym jest metoda Marii Montessori?

Czym dla Nas jest metoda Marii Montessori?
Metodyka Marii Montessori
Przestrzeń do zabawy i pomoce montessoriańskie
Samodzielność podstawą metody Montessori
Swobodna zabawa przedszkolaków według pedagogiki Montessori

Czym dla Nas jest metoda Marii Montessori?

Według założeń Marii Montessori najważniejsza w harmonijnym rozwoju dziecka jest Jego samodzielność. Jako doświadczeni pedagodzy pomagamy Mu zaspokoić naturalną ciekawość świata i jednocześnie pozwalamy, by uczyło się codziennych czynności we własnym tempie. Inspirujemy, proponujemy, wspieramy, ale nie wyręczamy.

Indywidualne podejście do potrzeb każdego dziecka i wnikliwa obserwacja jego zachowań prowadzi do pracy i poznawania świata w niezwykle harmonijny sposób. W naszym przedszkolu nie ma ograniczeń tematycznych ze względu na wiek. Jeśli trzylatek fascynuje się planetami – u nas dowie się o nich wszystkiego.

Jeśli pięciolatek rozgląda się po pracowni w poszukiwaniu jakiegoś nowego, ciekawego tematu, nauczyciel wyruszy z nim we wspólną podróż po nową wiedzę.

Metodyka Marii Montessori

Maria Montessori wierzyła w ogromne możliwości dziecka i Jego inteligencję. Dzięki swoim wieloletnim obserwacjom utwierdziła się w przekonaniu, że ciekawość dziecka wobec świata i Jego chęć uczenia się, to naturalne elementy rozwoju.

Pokazała, że dopiero w momencie, gdy pozostawiamy dziecku wolność wyboru i możliwość poznawania zagadnień ciekawiących Je w danej chwili, dajemy Mu możliwość na swobodne chłonięcie otoczenia.

Dzięki temu malec uczy się nowych rzeczy. Ten mały wycinek Montessori opisała w swoich założeniach jako fazę wrażliwą, umożliwiającą prawdziwą naukę, a nie tylko krótkotrwałe zapamiętywanie na potrzeby chwili.

Przestrzeń do zabawy i pomoce montessoriańskie

Podstawą zajęć jest praca własna. Materiały w Naszej pracowni są pomocami montessoriańskimi. Dzięki temu możemy bez przeszkód prowadzić zajęcia metodyczne. Sala przedszkolna jest przestrzenią bliską naturze, z drewnianymi zabawkami, puzzlami i strefą relaksu z książką. Otoczenie, w którym przebywa dziecko jest usystematyzowane tematycznie, żeby ułatwić malcowi wybór zajęcia. Wszystkie pomoce są łatwo dostępne, a meble i sprzęty znajdują się na wysokości dziecka. Nauczyciel nie ingeruje w Jego pracę, nie poucza Go i nie przeszkadza. Dziecko samo wybiera sobie pomoce, z którymi chce pracować i które Je w danym momencie interesują.

Materiały obecne w sali podzielone są na pięć działów. Są to materiały z życia codziennego materiał sensoryczny, materiał kulturowy, materiał językowy oraz materiał matematyczny.

W trakcie pobytu w przedszkolu dzieci uczą się również rozmawiać między sobą i rozwiązywać konflikty w empatyczny sposób.

W naszym przedszkolu dużą rolę odgrywa porządek. Pilnujemy, by każdy przedszkolak sam organizował sobie przestrzeń do nauki i zabawy, dbając o nią. Wówczas dziecko czuje się pewniej i łatwiej jest Mu się skoncentrować. Nie oznacza to jednak, że nie proponujemy dzieciom zajęć dodatkowych. W Naszej placówce dostępne są zajęcia z logopedą, rytmiczne oraz językowe.

Samodzielność podstawą metody Montessori

Ogromną uwagę przykładamy do pielęgnowania samodzielności dziecka. Jako dorośli musimy mieć wyczucie, kiedy i w jakim stopniu włączać się w działania malca tak, by nie zakłócić Jego naturalnego rytmu. Dotyczy to ubierania się, samodzielnego jedzenia i dysponowania czasem. To ostatnie jest bardzo trudne w czasach wiecznego pośpiechu, ale warto z niego zrezygnować i pozwolić dziecku na „Jego czas”.

W Naszym przedszkolu dziecko ma zawsze czas, aby skończyć to, co zaczęło. Nie przerywamy Mu wybranej aktywności, by przeprowadzić zajęcia dydaktyczne.

Swobodna zabawa przedszkolaków według pedagogiki Montessori

Pedagogika Montessori znana jest ze swojej kultywacji wolności w wychowaniu, a nie wolności od wychowania, o co często błędnie posądzana jest ta metodyka. Wolność dotyczy przede wszystkim aspektu edukacyjnego. Nauczyciel pyta dziecko: „Nad czym dziś pracujesz? Czy chcesz pracować w grupie, czy samodzielnie? Jak długo chcesz badać jeden temat? Czy chcesz spróbować poznać wiele zagadnień?”, nie narzucając Mu jednocześnie tematu zajęć.

Drugim, niezwykle ważnym aspektem wolności montessoriańskiej jest wolność od konkurencji. Dzieci nie są karane ani nagradzane za wykonaną pracę, wybierają ją samodzielnie, co w naturalny sposób eliminuje konkurowanie (Ja ładniej narysowałem, napisałem). U dziecka pracującego w ten sposób, współzawodniczenie pojawia się znacznie później, zwykle dopiero w szkole, co ułatwia rozwój Jego dojrzałości emocjonalnej. Wzrastając w takich warunkach dziecko wzmacnia naturalną chęć do uczenia się i poznawania świata.
img
image

© 2022 Przedszkole Ekologiczne
Domek Montessori

Adres

Rzeźbiarska 28
04-633 Warszawa- Anin

img
image
img
Nasze social media
img
back-to-top

Właściciel przedszkola, dyrektor, nauczyciel, terapeuta pedagogiczny

Dyrektor i właściciel przedszkola. Absolwentka studiów na kierunkach pedagogicznych:


– doradztwo zawodowe z coachingiem (licencjackie),
– edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna (magisterskie),
– terapia pedagogiczna (magisterskie),
– zarządzanie w oświacie (podyplomowe),
które realizowała na Uczelni Korczaka w Warszawie.

Certyfikowany nauczyciel metody Marii Montessori ukończony w Polskim Instytucie
Montessori oraz absolwentka kursu Porozumienia bez Przemocy, następnie kilkumiesięcznej
superwizji z tego obszaru.
„Praca z dziećmi i dla dzieci pozwala mi spojrzeć na świat inaczej. Uczę się od Nich bycia tu
i teraz. Obserwowanie, jak się rozwijają, jak zachowują w sytuacjach z rówieśnikami daje mi
poczucie, że jestem we właściwym miejscu i co ważne z właściwymi ludźmi.
Dobór zespołu został przeze mnie dokonany w sposób niezwykle uważny i zgodnie z
wartościami wyznawanymi w przedszkolu. Dzięki temu drużyna ta jest ze sobą w
niespotykanej harmonii i przez długi czas.
Taki sam system rekrutacji jest przez nas stosowany również wobec rodzin obecnych w
przedszkolu. Taka forma współpracy z rodzinami naszych przedszkolaków pozwala na
ominięcie niepotrzebnych nieporozumień w oparciu o różne wartości właśnie. To fundament
wspólnej drogi w przedszkolu.
Mam nadzieję, że mimo moich ludzkich niedociągnięć, miejsce to jest bezpieczną przystanią
w tym pełnym zawirowań świecie zarówno dla dzieci, jak i dla Ich rodziców, ponieważ mam
świadomość, że przedszkole, to etap ważny i pełen wyzwań nie tylko dla dziecka, ale również
dla rodziców, którzy chcą mieć pewność, że zostawiają wszystko, co mają najcenniejsze w
życiu w dobrym, ciepłym i pełnym empatii Dom(k)u.
Prywatnie jestem mamą czterech chłopców, z czego dwóch miałam szczęście poznać już
chodzących po tym świecie. Jestem wdzięczna, że mogę być Ich mamą, jest to główne zajęcie
w moim życiu pozazawodowym. Poświęcam tej roli większość mojego wolnego czasu.
Chłopcy chłoną świat ucząc się w systemie edukacji domowej.
Regeneruję się poprzez zdobywanie nowej wiedzy, czytanie książek, granie w planszówki i
oglądanie dobrych filmów, które zostają we mnie jeszcze przez długi czas.”