Czym jest metoda Marii Montessori?
Czym dla Nas jest metoda Marii Montessori?
Metodyka Marii Montessori
Przestrzeń do zabawy i pomoce montessoriańskie
Samodzielność podstawą metody Montessori
Swobodna zabawa przedszkolaków według pedagogiki Montessori
Czym dla Nas jest metoda Marii Montessori?
Według założeń Marii Montessori najważniejsza w harmonijnym rozwoju dziecka jest
Jego samodzielność. Jako doświadczeni pedagodzy pomagamy Mu zaspokoić naturalną
ciekawość świata i jednocześnie pozwalamy, by uczyło się codziennych czynności we
własnym tempie. Inspirujemy, proponujemy, wspieramy, ale nie wyręczamy.
Indywidualne podejście do potrzeb każdego dziecka i wnikliwa obserwacja jego zachowań prowadzi do pracy i poznawania świata w niezwykle harmonijny sposób. W naszym przedszkolu nie ma ograniczeń tematycznych ze względu na wiek. Jeśli trzylatek fascynuje się planetami – u nas dowie się o nich wszystkiego.
Jeśli pięciolatek rozgląda się po pracowni w poszukiwaniu jakiegoś nowego, ciekawego tematu, nauczyciel wyruszy z nim we wspólną podróż po nową wiedzę.
Indywidualne podejście do potrzeb każdego dziecka i wnikliwa obserwacja jego zachowań prowadzi do pracy i poznawania świata w niezwykle harmonijny sposób. W naszym przedszkolu nie ma ograniczeń tematycznych ze względu na wiek. Jeśli trzylatek fascynuje się planetami – u nas dowie się o nich wszystkiego.
Jeśli pięciolatek rozgląda się po pracowni w poszukiwaniu jakiegoś nowego, ciekawego tematu, nauczyciel wyruszy z nim we wspólną podróż po nową wiedzę.
Metodyka Marii Montessori
Maria Montessori wierzyła w ogromne możliwości dziecka i Jego inteligencję. Dzięki swoim
wieloletnim obserwacjom utwierdziła się w przekonaniu, że ciekawość dziecka wobec świata
i Jego chęć uczenia się, to naturalne elementy rozwoju.
Pokazała, że dopiero w momencie, gdy pozostawiamy dziecku wolność wyboru i możliwość poznawania zagadnień ciekawiących Je w danej chwili, dajemy Mu możliwość na swobodne chłonięcie otoczenia.
Dzięki temu malec uczy się nowych rzeczy. Ten mały wycinek Montessori opisała w swoich założeniach jako fazę wrażliwą, umożliwiającą prawdziwą naukę, a nie tylko krótkotrwałe zapamiętywanie na potrzeby chwili.
Pokazała, że dopiero w momencie, gdy pozostawiamy dziecku wolność wyboru i możliwość poznawania zagadnień ciekawiących Je w danej chwili, dajemy Mu możliwość na swobodne chłonięcie otoczenia.
Dzięki temu malec uczy się nowych rzeczy. Ten mały wycinek Montessori opisała w swoich założeniach jako fazę wrażliwą, umożliwiającą prawdziwą naukę, a nie tylko krótkotrwałe zapamiętywanie na potrzeby chwili.
Przestrzeń do zabawy i pomoce montessoriańskie
Podstawą zajęć jest praca własna. Materiały w Naszej pracowni są pomocami
montessoriańskimi. Dzięki temu możemy bez przeszkód prowadzić zajęcia metodyczne.
Sala przedszkolna jest przestrzenią bliską naturze, z drewnianymi zabawkami, puzzlami
i strefą relaksu z książką. Otoczenie, w którym przebywa dziecko jest usystematyzowane
tematycznie, żeby ułatwić malcowi wybór zajęcia. Wszystkie pomoce są łatwo dostępne,
a meble i sprzęty znajdują się na wysokości dziecka. Nauczyciel nie ingeruje w Jego pracę,
nie poucza Go i nie przeszkadza. Dziecko samo wybiera sobie pomoce, z którymi chce
pracować i które Je w danym momencie interesują.
Materiały obecne w sali podzielone są na pięć działów. Są to materiały z życia codziennego materiał sensoryczny, materiał kulturowy, materiał językowy oraz materiał matematyczny.
W trakcie pobytu w przedszkolu dzieci uczą się również rozmawiać między sobą i rozwiązywać konflikty w empatyczny sposób.
W naszym przedszkolu dużą rolę odgrywa porządek. Pilnujemy, by każdy przedszkolak sam organizował sobie przestrzeń do nauki i zabawy, dbając o nią. Wówczas dziecko czuje się pewniej i łatwiej jest Mu się skoncentrować. Nie oznacza to jednak, że nie proponujemy dzieciom zajęć dodatkowych. W Naszej placówce dostępne są zajęcia z logopedą, rytmiczne oraz językowe.
Materiały obecne w sali podzielone są na pięć działów. Są to materiały z życia codziennego materiał sensoryczny, materiał kulturowy, materiał językowy oraz materiał matematyczny.
W trakcie pobytu w przedszkolu dzieci uczą się również rozmawiać między sobą i rozwiązywać konflikty w empatyczny sposób.
W naszym przedszkolu dużą rolę odgrywa porządek. Pilnujemy, by każdy przedszkolak sam organizował sobie przestrzeń do nauki i zabawy, dbając o nią. Wówczas dziecko czuje się pewniej i łatwiej jest Mu się skoncentrować. Nie oznacza to jednak, że nie proponujemy dzieciom zajęć dodatkowych. W Naszej placówce dostępne są zajęcia z logopedą, rytmiczne oraz językowe.
Samodzielność podstawą metody Montessori
Ogromną uwagę przykładamy do pielęgnowania samodzielności dziecka. Jako dorośli
musimy mieć wyczucie, kiedy i w jakim stopniu włączać się w działania malca tak,
by nie zakłócić Jego naturalnego rytmu. Dotyczy to ubierania się, samodzielnego jedzenia
i dysponowania czasem. To ostatnie jest bardzo trudne w czasach wiecznego pośpiechu,
ale warto z niego zrezygnować i pozwolić dziecku na „Jego czas”.
W Naszym przedszkolu dziecko ma zawsze czas, aby skończyć to, co zaczęło. Nie przerywamy Mu wybranej aktywności, by przeprowadzić zajęcia dydaktyczne.
W Naszym przedszkolu dziecko ma zawsze czas, aby skończyć to, co zaczęło. Nie przerywamy Mu wybranej aktywności, by przeprowadzić zajęcia dydaktyczne.
Swobodna zabawa przedszkolaków według pedagogiki Montessori
Pedagogika Montessori znana jest ze swojej kultywacji wolności w wychowaniu,
a nie wolności od wychowania, o co często błędnie posądzana jest ta metodyka. Wolność
dotyczy przede wszystkim aspektu edukacyjnego. Nauczyciel pyta dziecko: „Nad czym dziś
pracujesz? Czy chcesz pracować w grupie, czy samodzielnie? Jak długo chcesz badać
jeden temat? Czy chcesz spróbować poznać wiele zagadnień?”, nie narzucając Mu
jednocześnie tematu zajęć.
Drugim, niezwykle ważnym aspektem wolności montessoriańskiej jest wolność od konkurencji. Dzieci nie są karane ani nagradzane za wykonaną pracę, wybierają ją samodzielnie, co w naturalny sposób eliminuje konkurowanie (Ja ładniej narysowałem, napisałem). U dziecka pracującego w ten sposób, współzawodniczenie pojawia się znacznie później, zwykle dopiero w szkole, co ułatwia rozwój Jego dojrzałości emocjonalnej. Wzrastając w takich warunkach dziecko wzmacnia naturalną chęć do uczenia się i poznawania świata.
Drugim, niezwykle ważnym aspektem wolności montessoriańskiej jest wolność od konkurencji. Dzieci nie są karane ani nagradzane za wykonaną pracę, wybierają ją samodzielnie, co w naturalny sposób eliminuje konkurowanie (Ja ładniej narysowałem, napisałem). U dziecka pracującego w ten sposób, współzawodniczenie pojawia się znacznie później, zwykle dopiero w szkole, co ułatwia rozwój Jego dojrzałości emocjonalnej. Wzrastając w takich warunkach dziecko wzmacnia naturalną chęć do uczenia się i poznawania świata.